REKLAMA
Szelag
Ochrona
Infra
START arrow Aktualności arrow Hybrydy nowej generacji w Toruniu
W numerze 12/2018 m.in.: -

BusWorld Rosja w Moskwie

System Open Payment produkcji R&G dla MKS Mielec

Metody badań autonomii pojazdów elektrycznych

Analiza gotowości autobusów miejskich w wybranych okresach użytkowania

Efekty działań Policji w zakresie poprawy bezpieczeństwa przewozów szkolnych

Artykuły on-line do nr 12/2017 dostępne w zakładce Do pobrania,

a od 2018 r. na stronie www.ceref.pl

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Hybrydy nowej generacji w Toruniu

 

Nowoczesne, bogato wyposażone, ułatwiające podróżowanie osobom niepełnosprawnym, ekologiczne – do Torunia docierają kolejne nowe autobusy. Zasilane olejem napędowym Solarisy już wożą pasażerów. Hybrydowe MAN-y wyjadą na trasy niebawem. Przypomnijmy, że w tym roku miasto, za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji, kupiło aż 35 nowych autobusów: 21 zasilanych olejem napędowym Solarisów i 14 MAN o napędzie hybrydowym. W historii toruńskiego MZK to największy autobusowy zakup w jednym roku. Solarisy kosztowały ponad 25,5 mln zł brutto. Z kolei umowa z firmą MAN opiewała na 24,8 mln zł brutto.

 

„Te autobusy to zupełnie nowa jakość komunikacji miejskiej. Są to pojazdy nowoczesne, wszechstronnie wyposażone we wszystko, co potrzebne do wygodnego podróżowania. Jestem przekonany, że torunianie będą zadowoleni z tych autobusów” – mówi Prezydent Torunia Michał Zaleski. „Nowe wozy obydwu marek są niskopodłogowe, klasy maxi, 12-metrowe, z silnikami spełniającymi wymagania normy minimum Euro 6. Są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, klimatyzowane, wyposażone m.in. w automaty do sprzedaży biletów, monitoring, gniazda USB, Wi-Fi, system informacji pasażerskiej, w tym system zapowiedzi głosowych, który ułatwia podróżowanie np. osobom niewidomym – wylicza Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – Mają sporo nowinek technologicznych, np. sterowane elektrycznie lusterka wewnętrzne czy czujniki nad drzwiami. Dzięki temu, gdy nikt nie wsiada lub nie wysiada, drzwi zamykają się automatycznie, zaś pozostają otwarte, jeśli czujnik wykryje jakikolwiek ruch”. Nowe MAN-y to pierwsze hybrydy typu szeregowego we flocie toruńskiego MZK. Nie są wyposażone w skrzynie biegów. Za napęd do kół odpowiada bezpośrednio silnik elektryczny. Pojazd ma też silnik spalinowy, ale służy on jedynie do wytworzenia energii elektrycznej, która jest magazynowana w superkondensatorach umieszczonych na dachu pojazdu. Z tych superkondensatorów energia jest przekazywana do silnika elektrycznego. Hybrydy mają system rekuperacji, czyli wykorzystania energii odzyskiwanej podczas hamowania. Są wyposażone w system Start & Stop, dzięki czemu bezgłośnie przyjeżdżają do większości przystanków i równie bezgłośnie odjeżdżają. Mają 29 miejsc siedzących i 50 stojących. To nie koniec autobusowych zakupów w Toruniu. W ramach projektu Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II kupionych zostanie 6 autobusów elektrycznych, a na kolejnych 10 miasto będzie się starało pozyskać dofinansowanie w konkursie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ponadto kolejne autobusy elektryczne miasto chce kupić w ramach porozumienia o współpracy w zakresie elektromobilności, zawartego z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
https://www.torun.pl/

< Poprzedni   Następny >
REKLAMA
Wojtyła 1
Clicktrans