REKLAMA
Ochrona
Szelag
Infra
START arrow Bezpieczeństwo i ekolo. arrow Zintegrowany system bezpieczeństwa drogowego na przykładzie pojazdów użytkowych koncernu Daimler AG
W numerze 7-8/2018 m.in.: -

Kierunki rozwoju miejskich autobusów elektrycznych i hybrydowych na przykładzie pojazdów testowanych podczas Bus Euro Test w Zagrzebiu

Zasilanie liniowe w aspekcie rozwoju branży autobusów elektrycznych

Systemy transportowe dla rowerzystów

Spożycie alkoholu przez kierującego pojazdem jako czynnik ryzyka w transporcie publicznym

Ocena zadowolenia pasażerów z organizacji usług komunikacji miejskiej MPK Kraków

 

Artykuły on-line do nr 12/2017 dostępne w zakładce Do pobrania,

a od 2018 r. na stronie www.ceref.pl

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Zintegrowany system bezpieczeństwa drogowego na przykładzie pojazdów użytkowych koncernu Daimler AG

Joanna Pastuszka, Zbigniew Rusak

Na początku lipca w Berlinie odbyła się prezentacja całej gamy pojazdów użytkowych Daimler AG: Safety Truck, Safety Van i Safety Coach, opracowanych w ramach globalnego programu „Shaping Future Transportation”. Celem tego programu jest ochrona zasobów środowiska naturalnego, redukcja wszelkiego rodzaju emisji szkodliwych związków i hałasu z jednoczesnym zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W niniejszym artykule skupiono się przede wszystkim na rozwiązaniach stosowanych w sektorze autobusowym. Nie można jednak zapominać, że prace rozwojowe w zakresie systemów bezpieczeństwa są prowadzone całościowo i obejmują wszystkie sektory. Wynika to z faktu, iż pojazdy wszystkich sektorów uczestniczą w tym samym ruchu drogowym i podlegają wzajemnemu oddziaływaniu. Ponadto stosowanie rozwiązań uniwersalnych, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, pozwala na znaczne obniżenie cen rynkowych (dzięki uzyskaniu odpowiedniej skali produkcji).

Patrząc na relacje z różnych wypadków drogowych z udziałem autobusów, szczególnie na autostradach, wydawać by się mogło, że autobus nie należy do najbezpieczniejszych środków transportu. Jednak to tylko pozory. Po pierwsze – liczba relacji z takich wydarzeń z roku na rok maleje (pomimo wzrostu pracy przewozowej i liczby przewożonych pasażerów), po drugie – media w ogóle nie podają informacji o wypadkach drogowych bez ofiar w ludziach, skupiają się głównie na katastrofach w ruchu lądowym z udziałem wielu poszkodowanych, po trzecie – przeważnie przyczyną wypadków jest błąd ludzki czy nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów, zarówno przez organizatorów transportu (przejazdy nocne, brak odpowiedniej liczby zmienników), kierowców (czas pracy, zabieranie zbyt dużej liczby pasażerów), jak i pasażerów (zapinanie pasów). Zły stan techniczny pojazdów jest coraz mniejszym powodem wypadków. Dane statystyczne wielu krajów pokazują, że jazda autobusem jest bezpieczna, a poziom bezpieczeństwa z roku na rok wzrasta, mimo że autobusy wyposażane są w coraz mocniejsze silniki, umożliwiające rozwijanie coraz większych prędkości. Dowodem potwierdzającym tę tezę jest niewielka liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach z udziałem autobusów. Przykładem mogą być Niemcy. Rocznie z przewozów autobusowych korzysta tam łącznie ponad 5 miliardów pasażerów, zarówno w transporcie bliskim (podmiejskim), jak i dalekim (międzymiastowym i międzynarodowym). Liczba pasażerów autobusów w skali jednego roku (tych, którzy stracili życie w wypadkach) na przestrzeni ostatnich 20 lat wahała się między 2 a 36 osobami. Federalne Zrzeszenie Niemieckich Przedsiębiorstw Autobusowych (Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer – BDO) wysuwa z tego następujący wniosek: w żadnym innym środku transportu drogowego ryzyko wypadku i wynikających z niego szkód nie jest niższe niż w autobusie. Niewątpliwie na taki stan rzeczy, oprócz nowoczesnych pojazdów i wykwalifikowanych kierowców, ma także wpływ dobrze rozwinięta sieć drogowa autostrad i dróg ekspresowych. Oczywiście tak dobre wyniki nie mogą w żadnym przypadku wyhamowywać prac rozwojowych w zakresie bezpieczeństwa. Także i koncern Daimler cały czas analizuje skutki wypadków i kolizji autobusowych, nieustannie poprawiając i modyfikując aktualnie oferowane systemy.

Pełny tekst Autobusy -Technika - Eksploatacja - Systemy Transportowe 2015 nr 9   

 

Następny >
REKLAMA
Clicktrans
TransExpo 2018
Silesia