REKLAMA
ALotko
MLotko
Stajniak 2
Stajniak 3
Stajniak 1
START arrow Technika arrow Eyetracikng jako nowoczesna metoda badań kierowców
W numerze 12/2017 m.in.: -

 

 Multimodalny dworzec dla komunikacji autobusowej w Łodzi

 

Trzecia generacja MAN Lion’s Coach i nowy Neoplan Tourliner – autobusy pogranicza klas

 

Mercedes-Benz powraca do napędów hybrydowych

 

Charakterystyka mikroformowania wtryskowego. Konwencjonalne formowanie wtryskowe, dobór materiału, wtryskarki w mikroformowaniu wtryskowym

 

 

 

 

 Artykuły on-line dostępne w zakładce Do pobrania

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Eyetracikng jako nowoczesna metoda badań kierowców

Józef Stokłosa, Grzegorz Kata, Andrzej Kawiak

Badanie przyczyn wypadków drogowych prowadzone jest wielowątkowo. Jednym z obszarów badań jest analiza zachowań wzrokowych kierowców w czasie prowadzenia pojazdu samochodowego.

W analizie i badaniu zachowań wzrokowych kierowcy zastosowanie znajdują okulografy (systemy eyetrackingowe). Pozwalają one na obserwację i opis schematów oraz wzorców postrzegania sytuacji drogowych przez kierowcę. Możliwe staje się m.in. śledzenie obiektów, na których kierowca koncentruje swoją uwagę, ustalanie kolejności ich postrzegania oraz czynników, które odwracają uwagę i wzrok kierowcy od obiektów istotnych dla bezpieczeństwa jazdy.

 

Eyetrackery stacjonarne przez10naczone są do badań, które nie wymagają przemieszczania, np. analiza filmów, obrazów, zdjęć. Przykładem takiego urządzenia jest Hi-Speed Eyetracking oraz Systemy RED (Remote Eyetracking Device). Ten pierwszy umożliwia badania z częstotliwością do 1 250 Hz (jest to częstotliwość rejestracji ruchu gałki ocznej). Specjalna konstrukcja zapobiega niepotrzebnym ruchom głowy, bez ograniczania pola widzenia. Umożliwia badania jednego oko bądź dwóch oczu jednocześnie. Systemy RED umożliwiają z kolei integrację z dowolnym monitorem lub ekranem projekcyjnym. Zaletą obu systemów jest szybkość działania. Kalibracja – przygotowanie urządzenia do badania – zajmuje kilka sekund i jest zautomatyzowana dzięki oprogramowaniu, które automatycznie lokalizuje ruchy głowy i je kompensuje.

Pełny tekst Autobusy -Technika - Eksploatacja - Systemy Transportowe 2015 nr 9

   

 

Następny >
REKLAMA
Infra
Wojtyła 1
Clicktrans