REKLAMA
ALotko
MLotko
Stajniak 2
Stajniak 3
Stajniak 1
START arrow Historia arrow Produkcja i eksploatacja trolejbusów Rossan w Federacji Rosyjskiej
W numerze 12/2017 m.in.: -

 

 Multimodalny dworzec dla komunikacji autobusowej w Łodzi

 

Trzecia generacja MAN Lion’s Coach i nowy Neoplan Tourliner – autobusy pogranicza klas

 

Mercedes-Benz powraca do napędów hybrydowych

 

Charakterystyka mikroformowania wtryskowego. Konwencjonalne formowanie wtryskowe, dobór materiału, wtryskarki w mikroformowaniu wtryskowym

 

 

 

 

 Artykuły on-line dostępne w zakładce Do pobrania

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Produkcja i eksploatacja trolejbusów Rossan w Federacji Rosyjskiej

Marcin Połom, Bohdan Turżański

W byłym ZSRR dominującym zakładem produkcji trolejbusów była fabryka ZiU w Engels; miała ona duże możliwości produkcyjne. Główny model produkowany w tym zakładzie – ZiU 682 w wielu odmianach – sprzedano w ponad 42 tys. egzemplarzy, czyniąc go najpopularniejszym trolejbusem na świecie. Transformacja gospodarcza w Rosji na początku lat 90. wpłynęła na rynek motoryzacyjny, w tym na rynek pojazdów komunikacji miejskiej. Wiele przedsiębiorstw szukało możliwości rozwoju lub próbowało zaistnieć na rynku. Konkurencja ze strony tradycyjnych producentów była słaba z powodu wieloletniego niedoinwestowania i niskiej jakości wytwarzanych pojazdów. Podobnie jak w przypadku produkcji trolejbusów Nordtroll w oparciu o polskie nadwozia z Jelcza (por. art. w „Autobusach” [1]), powstała inicjatywa kooperacji z Autosanem. Miastem zainteresowanym produkcją trolejbusów na nadwoziach z Sanoka był Orenburg, w którym eksploatowano wiele autobusów polskiego producenta. Łącznie w latach 1999–2004 zbudowano tylko 2 trolejbusy na nadwoziach Autosana H10-11, które eksploatowano w Orenburgu. 

Drugim po Jelczu polskim producentem autobusów, który zaistniał na rosyjskim rynku trolejbusowym, był Autosan. Droga sanockich pojazdów do Rosji była jednak zupełnie odmienna niż opisana w Autobusach [1] historia montażu trolejbusów Nordtroll. W przeciwieństwie do Jelcza, który kilkakrotnie ogłaszał początek ekspansji na rynku rosyjskim (między innymi zapowiadane były wielkie kontrakty na dostawę kilkuset autobusów miejskich dla Sankt Petersburga i Kaliningradu), z których nic lub niewiele w rzeczywistości wychodziło, Autosan bez większego rozgłosu przez kilka lat eksportował do Rosji stosunkowo duże ilości autobusów różnych typów. Znaczna ich część, w tym miejskie autobusy H10.11 trafiła do miasta Orenburg. W ciągu kilku lat autosany praktycznie całkowicie zastąpiły stare pojazdy produkcji rosyjskiej i stały się podstawowym typem autobusu nie tylko w komunikacji miejskiej, lecz również międzymiastowej. Nie dziwi zatem fakt, że właśnie tam zrodził się pomysł na budowę trolejbusu w oparciu o nadwozie marki Autosan.

Pełny tekst Autobusy -Technika - Eksploatacja - Systemy Transportowe 2015 nr 10  

Następny >
REKLAMA
Infra
Wojtyła 1
Clicktrans