REKLAMA
Infra
Szelag
Ochrona
START arrow Producenci i dostawcy arrow Rodzina autobusów Solaris Urbino nowej generacji powiększa się
W numerze 4/2018 m.in.: -

Inteligentne priorytetowanie transportu publicznego na drogach wyższych kategorii

Analiza natężenia ruchu drogowego na wybranych ulicach Szczecina

Prognoza popytu na rynku przewozów pasażerskich w Unii Europejskiej

Możliwości i uwarunkowania wdrażania rozwiązań integracyjnych w transporcie zbiorowym na przykładzie obszaru dwumiasta Słupsk–Ustka

Azbest w odpadach motoryzacyjnych. Współczesne metody recyklingu odpadów azbestowych z sektora motoryzacyjnego

Logistyka w procesie recyklingu okablowania samochodowych instalacji elektrycznych

 

Artykuły on-line do nr 12/2017 dostępne w zakładce Do pobrania,

a od 2018 r. na stronie www.ceref.pl

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Rodzina autobusów Solaris Urbino nowej generacji powiększa się

Zbigniew Rusak 

Już wkrótce na targach Busworld w belgijskim Kortrijk Solaris Bus and Coach zaprezentuje kolejne wersje autobusów Urbino – pojazdy nowej generacji. Będzie to dwunastometrowy autobus miejski z napędem elektrycznym oraz autobus niskowejściowy, adresowany przede wszystkim do operatorów obsługujących linie podmiejskie. Ten ostatni rodzaj pojazdu jest szczególnie popularny w krajach skandynawskich, Austrii, Szwajcarii i krajach Beneluxu. Obecnie cała rodzina Urbino nowej generacji obejmuje niskopodłogowe autobusy miejskie z napędem klasycznym i elektrycznym o długości 12 m w wersji dwu- i trzydrzwiowej, miejskie autobusy przegubowe o długości 18 m w wersji trzy- i czterodrzwiowej oraz niskowejściowy autobus podmiejski o długości 12 m.

Gdy w 2008 r. podczas IAA w Hanowerze Solaris pokazał Urbino 12 New Edition, wszyscy spodziewali się, że wkrótce firma z Bolechowa zaprezentuje kolejną generację pojazdu. Spodziewano się, że powinna się ona pojawić pod koniec 2012 r. wraz z wprowadzaniem na rynek autobusów wyposażonych w silniki Euro 6 z rozbudowanymi układami zasilania, chłodzenia i wydechu, których stosowanie jest obligatoryjne od 1 stycznia 2014 r. Jednak okazało się, że odsłona czwartej generacji Urbino nastąpiła dopiero 6 lat później, podczas targów IAA w Hanowerze w 2014 r. Trudno się dziwić polityce firmy. Po co zmieniać model, który z roku na rok sprzedaje się coraz lepiej, nawet pomimo zapowiadanego w tamtym czasie kryzysu w branży autobusowej? Ponadto po premierze New Edition cały wysiłek rozwojowy fabryki przekierowano na autobusy elektryczne. Na pewno zaskoczeniem była prezentacja podczas Światowej Wystawy Transportu Publicznego w Genewie w 2013 r. autobusu trzeciej generacji z zabudowanym silnikiem Euro 6. Z drugiej strony prezentacja modelu przejściowego była zapowiedzią rewolucyjnych zmian, jakie zostaną wprowadzone w Urbino czwartej generacji. Z modelu New Edition do nowego Urbino przeniesiono stanowisko kierowcy z oryginalną deską rozdzielczą zaprojektowaną przez konstruktorów z Bolechowa.

Pełny tekst Autobusy -Technika - Eksploatacja - Systemy Transportowe 2015 nr 10 

Następny >
REKLAMA
Clicktrans
TransExpo 2018
Silesia