REKLAMA
Ochrona
Infra
Szelag
START arrow Wydarzenia arrow Bus Euro Test 2014  w poszukiwaniu nowych trendów w komunikacji miejskiej
W numerze 5/2018 m.in.: -

Zagrzeb gospodarzem Bus Euro Testu 2018

Oszacowanie powierzchni paneli fotowoltaicznych dla zelektryfikowanego transportu autobusowego w Warszawie w wariancie skrajnym

Ocena jakości usług komunikacji miejskiej – dobór zmiennych do badania metodą delficką

Analiza funkcjonowania Związku Komunikacyjnego Berlina i Brandenburgii

Analiza inteligentnych systemów transportowych na przykładzie miasta Krakowa

Możliwości recyklingu różnych frakcji odpadów w budownictwie drogowym

 

Artykuły on-line do nr 12/2017 dostępne w zakładce Do pobrania,

a od 2018 r. na stronie www.ceref.pl

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Bus Euro Test 2014  w poszukiwaniu nowych trendów w komunikacji miejskiej

Zbigniew Rusak

60-tysięczna, malownicza Lucerna była gospodarzem tegorocznego Bus Euro Testu, którego wyniki będą decydowały o przyznaniu prestiżowej nagrody International Bus Of The Year 2015. Miasto pełne zieleni i zabytków, o powierzchni 25 km2, położone w środkowej Szwajcarii nad zachodnim brzegiem Jeziora Czterech Kantonów, u stóp ośnieżonego szczytu Pilatus (2 137 m n.p.m.) to otoczenie, w jakim testowano 5 niskopodłogowych autobusów miejskich ubiegających się o ten tytuł. W bieżącym roku testowano głównie wielkopojemne autobusy przegubowe, które mogły być zasilane zarówno olejem napędowym, jak również paliwami alternatywnymi lub które mogły być wyposażone w napęd hybrydowy. Podstawowym warunkiem było jednak spełnienie aktualnej normy czystości spalin Euro 6 i co najmniej 300-kilometrowy zasięg po zatankowaniu.  

Wybór zwycięzcy nie będzie w tym roku prosty, ponieważ porównanie objęło autobusy o długości od 12 do 18,75 m, napędzane olejem napędowym czy paliwem gazowym lub wyposażone w szeregowy układ hybrydowy z trybem jazdy elektrycznej oraz posiadające od 3 do 5 drzwi. Każde z przyjętych rozwiązań miało wpływ na pojemność autobusu, liczbę miejsc siedzących, właściwości trakcyjne, cenę zakupu i późniejsze koszty eksploatacji. Należy jednak podkreślić, że przekrój rozwiązań technicznych zastosowanych w testowanych autobusach wiernie obrazował aktualne poszukiwania dalszych kierunków rozwoju taboru autobusowego w Europie. W szranki stanęło pięciu globalnych producentów autobusowych: Daimler z Mercedesem Citaro C2 G, Iveco z Urabanway 18 Full Hybrid, MAN z Lion’s City GL CNG, Scania z Omniwide 12 CNG i VDL z autobusem Citea SLFA.

Pełny tekst: AUTOBUSY Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe 2014 nr 6 

< Poprzedni   Następny >
REKLAMA
Clicktrans
TransExpo 2018
Silesia