REKLAMA
ALotko
MLotko
Stajniak 2
Stajniak 3
Stajniak 1
START arrow Wydarzenia arrow Bus Euro Test 2014  w poszukiwaniu nowych trendów w komunikacji miejskiej
W numerze 12/2017 m.in.: -

 

 Multimodalny dworzec dla komunikacji autobusowej w Łodzi

 

Trzecia generacja MAN Lion’s Coach i nowy Neoplan Tourliner – autobusy pogranicza klas

 

Mercedes-Benz powraca do napędów hybrydowych

 

Charakterystyka mikroformowania wtryskowego. Konwencjonalne formowanie wtryskowe, dobór materiału, wtryskarki w mikroformowaniu wtryskowym

 

 

 

 

 Artykuły on-line dostępne w zakładce Do pobrania

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Bus Euro Test 2014  w poszukiwaniu nowych trendów w komunikacji miejskiej

Zbigniew Rusak

60-tysięczna, malownicza Lucerna była gospodarzem tegorocznego Bus Euro Testu, którego wyniki będą decydowały o przyznaniu prestiżowej nagrody International Bus Of The Year 2015. Miasto pełne zieleni i zabytków, o powierzchni 25 km2, położone w środkowej Szwajcarii nad zachodnim brzegiem Jeziora Czterech Kantonów, u stóp ośnieżonego szczytu Pilatus (2 137 m n.p.m.) to otoczenie, w jakim testowano 5 niskopodłogowych autobusów miejskich ubiegających się o ten tytuł. W bieżącym roku testowano głównie wielkopojemne autobusy przegubowe, które mogły być zasilane zarówno olejem napędowym, jak również paliwami alternatywnymi lub które mogły być wyposażone w napęd hybrydowy. Podstawowym warunkiem było jednak spełnienie aktualnej normy czystości spalin Euro 6 i co najmniej 300-kilometrowy zasięg po zatankowaniu.  

Wybór zwycięzcy nie będzie w tym roku prosty, ponieważ porównanie objęło autobusy o długości od 12 do 18,75 m, napędzane olejem napędowym czy paliwem gazowym lub wyposażone w szeregowy układ hybrydowy z trybem jazdy elektrycznej oraz posiadające od 3 do 5 drzwi. Każde z przyjętych rozwiązań miało wpływ na pojemność autobusu, liczbę miejsc siedzących, właściwości trakcyjne, cenę zakupu i późniejsze koszty eksploatacji. Należy jednak podkreślić, że przekrój rozwiązań technicznych zastosowanych w testowanych autobusach wiernie obrazował aktualne poszukiwania dalszych kierunków rozwoju taboru autobusowego w Europie. W szranki stanęło pięciu globalnych producentów autobusowych: Daimler z Mercedesem Citaro C2 G, Iveco z Urabanway 18 Full Hybrid, MAN z Lion’s City GL CNG, Scania z Omniwide 12 CNG i VDL z autobusem Citea SLFA.

Pełny tekst: AUTOBUSY Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe 2014 nr 6 

< Poprzedni   Następny >
REKLAMA
Infra
Wojtyła 1
Clicktrans