REKLAMA
ALotko
MLotko
Stajniak 2
Stajniak 3
Stajniak 1
START arrow Rynek i marketing arrow Polski rynek autobusowy w 2013 roku  stabilizacja na najniższym poziomie
W numerze 12/2017 m.in.: -

 

 Multimodalny dworzec dla komunikacji autobusowej w Łodzi

 

Trzecia generacja MAN Lion’s Coach i nowy Neoplan Tourliner – autobusy pogranicza klas

 

Mercedes-Benz powraca do napędów hybrydowych

 

Charakterystyka mikroformowania wtryskowego. Konwencjonalne formowanie wtryskowe, dobór materiału, wtryskarki w mikroformowaniu wtryskowym

 

 

 

 

 Artykuły on-line dostępne w zakładce Do pobrania

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Polski rynek autobusowy w 2013 roku  stabilizacja na najniższym poziomie

Zbigniew Rusak

W 2013 r. po raz kolejny odnotowano spadek sprzedaży autobusów w Polsce. W artykule przedstawiono wyniki analizy popytu na nowe autobusy. Wskazano na czynniki determinujące zmiany zapotrzebowania na tabor autobusowy w różnych segmentach rynku. 

Rok ubiegły potwierdził, że mechanizmy kierujące polskim rynkiem autobusowym niestety nie uległy jakimkolwiek zmianom. Rynek, na którym znacznie zmniejszył się dopływ zewnętrznych środków finansowych, pozostał na niezmienionym poziomie. W 2013 r. do polskich przewoźników trafiło łącznie 937 autobusów. To o 33 mniej niż w 2012 r. i o 15 mniej niż w kryzysowym 2009 r. Wpływ na to miał dalszy spadek sprzedaży w segmencie autobusów miejskich. Łącznie do polskich miast trafiło pół tysiąca autobusów. To i tak niezły wynik, bo wielu analityków prognozowało mniejszą sprzedaż. Spadek sprzedaży w tym segmencie jedynie o 10% w porównaniu z 2012 r. był determinowany przede wszystkim realizacją kontraktów wieloletnich, chęcią zakupu ostatnich partii autobusów z silnikami Euro-5/EEV i koniecznością zakończenia dostaw przed zbliżającymi się wyborami samorządowymi. Patrząc na pierwsze miesiące 2014 r., można obawiać się dalszego spadku zakupów, gdy przedsiębiorstwa komunikacyjne całkowicie zostaną pozbawione możliwości ubiegania się o fundusze unijne. Już teraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapowiada, że w kolejnej perspektywie finansowej dofinansowany będzie przede wszystkim transport szynowy oraz projekty integrujące działanie kilku jednostek samorządowych, a także projekty wprowadzające nowe technologie bezemisyjne, takie jak autobusy elektryczne czy trolejbusy. Zatem miniony rok był najgorszy pod względem sprzedaży autobusów od 13 lat i gdyby nie zwiększenie sprzedaży w sektorze autobusów turystycznych, głównie za sprawą dużego kontraktu dla polskiej armii, ogólna sprzedaż spadłaby poniżej 900 jednostek.

Pełny tekst: Autobusy – Technika. Eksploatacja. Systemy Transportowe 2014, nr 4

< Poprzedni   Następny >
REKLAMA
Infra
Wojtyła 1
Clicktrans