REKLAMA
Szelag
Ochrona
Infra
START arrow Wydarzenia arrow Kondycja polskiego transportu zbiorowego w świetle targów TRANSEXPO (cz. 1)
W numerze 12/2018 m.in.: -

BusWorld Rosja w Moskwie

System Open Payment produkcji R&G dla MKS Mielec

Metody badań autonomii pojazdów elektrycznych

Analiza gotowości autobusów miejskich w wybranych okresach użytkowania

Efekty działań Policji w zakresie poprawy bezpieczeństwa przewozów szkolnych

Artykuły on-line do nr 12/2017 dostępne w zakładce Do pobrania,

a od 2018 r. na stronie www.ceref.pl

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Kondycja polskiego transportu zbiorowego w świetle targów TRANSEXPO (cz. 1)

Zbigniew Rusak

Zbliżający się koniec roku, nastraja do podsumowań i refleksji. Niewątpliwie najważniejszą imprezą branży autobusowej mijającego roku w Polsce była kolejna edycja targów TRANSEXPO w Kielcach. To już po raz jedenasty przedstawiciele całej branży autobusowej – producentów autobusów, komponentów i urządzeń serwisowych oraz firm przewozowych spotkali się w stolicy województwa świętokrzyskiego. Przed targami zapowiadano pewne zmiany w funkcjonowaniu tej imprezy, postulowane zarówno przez wystawców, jak i zwiedzających. Najważniejszą z nich miało być wprowadzenie dwuletniego cyklu organizowania wystawy. Trzeba przyznać, że TRANSEXPO jest pewnym ewenementem w Europie, organizując targi co roku. Najważniejsze imprezy światowe odbywają się co 2 lata. Przykładami mogą być zarówno targi o zasięgu kontynentalnym – IAA w Hanowerze czy Busworld w Kortrijk, jak również targi o zasięgu lokalnym – FIAA w Madrycie czy wystawa w Birmingham. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest fakt wolniejszego wprowadzania kolejnych generacji autobusów. Wynika to z faktu znacznego zaawansowania współczesnych konstrukcji, które trzeba poddać wszechstronnej ocenie i testom, zanim zostaną wprowadzone do produkcji. Ponadto terminy nowych premier uzależnione są od wprowadzania nowych przepisów prawnych, jak choćby nowa norma emisji spalin Euro 6, która wchodzi w życie 1 stycznia 2014 r.

Zmniejszenie tempa wprowadzania na rynek nowych pojazdów i optymalizacja liczby oferowanych modeli ma niewątpliwie wpływ na ograniczenie kosztów magazynowania i dystrybucji części zamiennych, a to z kolei wpływa na obniżenie kosztów cyklu życia (LCC), które są istotnym elementem oceny ofert w państwach Europy Zachodniej. Nie bez znaczenia jest także postępująca globalizacja, zmniejszająca liczbę producentów autobusowych. Patrząc na te przesłanki, warto się zastanowić jak długo jeszcze TRANSEXPO będą mogły być organizowane co roku. Na pewno organizatorzy targów wspólnie z ich patronem Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej powinni się wsłuchiwać w głos wystawców. Brak reakcji na ich postulaty odczuły wcześniej Międzynarodowe Targi Poznańskie, które na wiele lat musiały zawiesić Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne, czy Łódź, gdzie po 7 latach zakończono organizację Wystawy Komunikacji Miejskiej (na czym skorzystały Kielce).

 Pełny tekst:  AUTOBUSY – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe 2013 nr 12 

< Poprzedni   Następny >
REKLAMA
Wojtyła 1
Clicktrans