REKLAMA
Stajniak 3
MLotko
ALotko
Lotko jakosc
START arrow Bezpieczeństwo i ekolo. arrow Zasilanie dwupaliwowe gaziem ziemnym i olejem napędowym silnika ZS
W numerze 12/2017 m.in.: -

 

 Multimodalny dworzec dla komunikacji autobusowej w Łodzi

 

Trzecia generacja MAN Lion’s Coach i nowy Neoplan Tourliner – autobusy pogranicza klas

 

Mercedes-Benz powraca do napędów hybrydowych

 

Charakterystyka mikroformowania wtryskowego. Konwencjonalne formowanie wtryskowe, dobór materiału, wtryskarki w mikroformowaniu wtryskowym

 

 

 

 

 Artykuły on-line dostępne w zakładce Do pobrania

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Zasilanie dwupaliwowe gaziem ziemnym i olejem napędowym silnika ZS

Ryszard Wołoszyn 

Badania nad zasilaniem dwupaliwowym gazem ziemnym i olejem napędowym silnika ZS były podstawowym obszarem dokonań naukowych dra inż. Ryszarda Wołoszyna w ostatnich latach. Kompleksowe ujęcie tych zagadnień przedstawione zostało w monografii wydanej w 2012 r. (R. Wołoszyn, Efektywne zasilanie silnika o zapłonie samoczynnym dwupaliwowo gazem ziemnym i olejem napędowym. Spatium, Radom 2012.) W niniejszym artykule – wykorzystując materiały przygotowane przez dra inż. Ryszarda Wołoszyna oraz zawarte w monografii – przedstawiono wybrane wyniki badań, uznane przez recenzentów jego dorobku naukowego za istotny wkład do nauki o budowie silników spalinowych. To ostatni artykuł naszego przyjaciela i współpracownika, który publikujemy na łamach czasopisma Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe.

Zasilanie dwupaliwowe gazem ziemnym i olejem napędowym silnika ZS stawia nowe wymagania dotyczące zarówno sposobu realizacji samego dostarczania paliwa gazowego i oleju napędowego, jak również parametrów regulacyjnych nowego układu zasilania, w skład którego wchodzą układ zasilania olejem napędowym i układ dostarczający gaz ziemny do silnika. W szczególności modyfikacji ulec muszą parametry wtrysku i wielkość dawki oleju napędowego, tak aby w sposób najbardziej efektywny realizowany był zapłon gazu dostarczonego do cylindra silnika. Problem doboru dawki oleju napędowego wtryskiwanego na jeden cykl pracy silnika oraz wzajemnych proporcji gazu ziemnego i oleju napędowego ma wpływ na osiągi silnika oraz stężenie składników spalin. Istotnym aspektem jest również możliwość zapewnienia trwałości przez ograniczenie obciążenia układu tłokowo-korbowego silnika, które powstaje w wyniku „twardego” spalania. Z punktu widzenia adaptacji silnika ZS ważny jest zakres koniecznych modyfikacji zarówno samego konwencjonalnego układu wtryskowego, jak również układu sterowania silnika.

 

Szczególne możliwości kształtowania procesu spalania wynikają z podziału dawki oleju napędowego. Podział dawki paliwa ciekłego w czasie trwania jednego cyklu – w połączeniu z wysokim ciśnieniem wtrysku pozwalającym na uzyskanie małych średnic kropel oraz pełną kontrolę czasu i kąta wtrysku – zapewniają układy typu common rail. Zastosowanie takiego układu w silniku zasilanym dwupaliwowo, który wymaga zaawansowanej kontroli procesu spalania, daje nowe możliwości. Pozwala on w szczególności w znacznie większym stopniu kształtować przebieg ciśnienia w komorze spalania. W konsekwencji układ ten umożliwia oddziaływanie na osiągi silnika, emisję składników toksycznych spalin, a przede wszystkim na jego sprawność.

 

Badania prototypowego silnika ZS zasilanego dwupaliwowo przeprowadzono w trzech etapach obejmujących zasilanie dwupaliwowe silnika:

  • z pojedynczym wtryskiem dawki oleju napędowego na cykl;

  • z automatycznym doborem podziału i wielkości dawki oleju napędowego przez fabryczny sterownik dla różnych udziałów energetycznych gazu ziemnego w mieszaninie dwóch paliw;

  • z regulacją podziału i wielkości dawki oleju napędowego za pomocą sterownika zewnętrznego.

    Pełny tekst: AUTOBUSY-TEST 10/2013  

 

 

< Poprzedni   Następny >
REKLAMA
Clicktrans
Infra
Wojtyła 1
Kurzawa