REKLAMA
Infra
Ochrona
Szelag
START arrow Bezpieczeństwo i ekolo. arrow Parametry eksploatacyjne silników spalinowych w pojazdach typu Range Extender
W numerze 3/2018 m.in.: -

Aplikacja OnTime firmy Pixel jako instrument kreowania zrównoważonej mobilności w miastach

 E-mobility według VDL Bus and Coach

Wybrane aspekty mobilności dzieci

 Prawo pracy w usługach transportowe realizowanych w Unii Europejskiej

 

Artykuły on-line do nr 12/2017 dostępne w zakładce Do pobrania,

a od 2018 r. na stronie www.ceref.pl

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Parametry eksploatacyjne silników spalinowych w pojazdach typu Range Extender

Jerzy Merkisz, Ireneusz Pielecha, Przemysław Borowski

Ciągły rozwój napędów pojazdów samochodowych spowodowany jest dążeniem do uzyskiwania coraz lepszych wskaźników pracy silnika przy jednoczesnym ograniczeniu skażenia środowiska naturalnego człowieka. Ograniczenie niekorzystnego oddziaływania pojazdów na środowisko wiąże się jednocześnie ze zmniejszeniem zużycia paliwa przez pojazdy. Jedną z możliwości redukcji emisji spalin i zużycia paliwa jest stosowanie pojazdów hybrydowych. Ich różnorodność aplikacji powoduje, że są one chętnie stosowanym substytutem typowych pojazdów samochodowych. Ma to szczególne znaczenie w państwach, w których kierowcy odczuwają wymierne korzyści z ich stosowania w postaci zmniejszenia opłat podatkowych, możliwość wjazdu do centrum miast, bezpłatnego parkowania. Mimo dynamicznego rozwoju rynku tego typu pojazdów w Europie, w Polsce odnotowuje się niewielkie zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Według Instytutu Samar w I połowie 2012 roku zarejestrowano w Polsce tylko 17 pojazdów elektrycznych. Oznacza to spadek o 37%, w porównaniu do analogicznego okresu 2011 roku, w którym zarejestrowano 27 pojazdów. Najwięcej pojazdów według firmy Samar sprzedał Renault (12 – Kangoo EV), następnie Peugeot (5), Citroen (2) i Mitsubishi (1 – i-MIEV).

Korzystniej prezentuje się sprzedaż pojazdów hybrydowych. W 2011 roku zarejestrowano 897 pojazdów z napędem hybrydowym (dane firmy Samar). Pomimo, że jest to margines rynku samochodowego, to w porównaniu z latami 2007-2009 przyrost jest trzykrotny. Rozwój pojazdów hybrydowych i elektrycznych wynika z konieczności spełnienia ograniczeń dotyczących emisji dwutlenku węgla. Biorąc pod uwagę rygorystyczne limity emisji w poszczególnych państwach świata, (rys. 2) konieczne jest poszukiwanie rozwiązań e-mobilności. W nurt tych prac oprócz pojazdów hybrydowych i typowych pojazdów elektrycznych wpisują się również pojazdy typu Range Extender (REX). W niektórych państwach lub organizacjach przedstawiono długoterminowe cele ograniczania emisji CO2 (np. Unia Europejska), natomiast w pozostałych (przedstawionych na rys. 2) zakres ograniczania emisji jest średnioterminowy. Wskazuje to na ograniczone możliwości wprowadzania nowoczesnych technologii na rynku motoryzacyjnym lub wiąże się z innymi przeszkodami ustawodawczymi.

Pełny tekst:  AUTOBUSY Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe 2013 nr 4

< Poprzedni   Następny >
REKLAMA
Silesia
TransExpo 2018
Clicktrans