REKLAMA
Stajniak 3
MLotko
ALotko
Lotko jakosc
START arrow Bezpieczeństwo i ekolo. arrow Technologia redukcji spalin Euro 6 dla autobusów - rozwiązania na przykłdzie silników firmy MAN
W numerze 12/2017 m.in.: -

 

 Multimodalny dworzec dla komunikacji autobusowej w Łodzi

 

Trzecia generacja MAN Lion’s Coach i nowy Neoplan Tourliner – autobusy pogranicza klas

 

Mercedes-Benz powraca do napędów hybrydowych

 

Charakterystyka mikroformowania wtryskowego. Konwencjonalne formowanie wtryskowe, dobór materiału, wtryskarki w mikroformowaniu wtryskowym

 

 

 

 

 Artykuły on-line dostępne w zakładce Do pobrania

 

 

Instytut Naukowo-Wydawniczy SPATIUM sp. z o.o. ul. 25 Czerwca 68 26-600 Radom tel.: +48 48 369 80 74 fax.: +48 48 369 80 75 wydawnictwo@inw-spatium.pl http://inw-spatium.pl

Technologia redukcji spalin Euro 6 dla autobusów - rozwiązania na przykłdzie silników firmy MAN

Ryszard Wołoszyn

 Od 1 stycznia 2014 r. każdy nowy autobus sprzedawany w Unii Europejskiej będzie musiał być wyposażony w silnik spełniający wymogi normy emisji spalin Euro 6. Większość producentów silników pokazała już nowe jednostki napędowe, w których ostrzejsze limity emisji spalin spełniono poprzez kombinację recyrkulacji spalin (EGR) oraz selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).

Podczas IAA 2012 firma MAN zaprezentuje technologię Euro 6 dla autokarów i pojazdów ciężarowych. Premiera nowej generacji pojazdów z serii TG oznacza także rynkowy debiut normy Euro 6. We wszystkich pojazdach wyposażonych w silniki Diesla, spełniające normę Euro 6 firma MAN konsekwentnie stawia na wydajną koncepcję opartą na regulowanej, stosownie do potrzeb, cyrkulacji spalin oraz ich oczyszczaniu za pomocą systemu SCRT (Selective Catalytic Reduction Technology). Podczas IAA 2012 swoją premierę mieć będzie również technologia Euro 6 przeznaczona dla autobusów CNG (zasilanych gazem ziemnym i biogazem). Rozwiązania te są przedmiotem prezentacji w niniejszym artykule.

 

 W pracach nad rozwojem nowego standardu emisji spalin firma MAN połączyła i optymalnie dostosowała zaawansowane technologie. Kluczowe technologie AGR (system recyrkulacji spalin), filtr cząstek stałych i SCR (selektywna redukcja katalityczna) niezbędne do spełnienia wymagań Euro 6 firma MAN z powodzeniem stosuje już od wielu lat w pojazdach użytkowych. Technika SCR jest stosowana w seryjnej produkcji autobusów i pojazdów ciężarowych od 2005 r., a technologie filtrów cząstek stałych MAN CRTec oraz AGR od 2002 r. Dalsza redukcja zużycia paliwa była dla konstruktorów celem pierwszoplanowym. Pojazdy klasy Euro 6 to szczególnie efektywne i niezawodne środki transportu, podobnie jak cenione za oszczędną pracę autobusy i ciężarówki spełniające standard EEV. Wyraża to hasło przygotowane dla nowej generacji pojazdów firmy MAN: „Euro 6 nadchodzi, efektywność zostaje”. Silniki spełniające wymogi normy Euro 6 będą miały moc i moment obrotowy są takie same jak w silnikach EEV. 

Najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie prac rozwojowych nad Euro 6 było zatem przezwyciężenie zasadniczego konfliktu fizycznego między redukcją NOx i zmniejszeniem zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2. W ubiegłych latach firma MAN stale zmniejszała zużycie paliwa w swoich silnikach – jednocześnie dostosowując się do rosnących wymagań w zakresie redukcji emisji tlenków azotu. W celu dokonania przejścia z Euro 5/EEV na Euro 6 konstruktorzy firmy MAN zoptymalizowali system wtryskiwania i spalania w taki sposób, aby przebiegał on najkorzystniej pod względem zużycia paliwa i emisji cząstek stałych. W ramach testów seryjnych i terenowych uzyskiwane były i są dokładne dane o zużyciu paliwa. Pod względem wykorzystania paliwa ciężarówki i autokary spełniające wymogi Euro 6 będą tak samo wydajnie jak generacja pojazdów z silnikami EEV. Wprowadzenie technologii Euro 6 w autobusach miejskich, oprócz wyraźnego zmniejszenia emisji, pozwoliło zredukować zużycie paliwa o przeciętnie 3-5% we wszystkich wariantach silnika.

 

Pełny tekst: Autobusy-TEST 2012 nr 10

< Poprzedni
REKLAMA
Clicktrans
Infra
Wojtyła 1
Kurzawa